The image of Morel
L’image de Morel
The Invention of Morel (1940) by Adolfo Bioy Casares is a singular novel that has inspired many studies and artists.
A man on the run finds refuge on a deserted island. A strange place, dominated by an immense and sumptuous villa whose basements conceal a machinery with incomprehensible functions. The island, however, is not as deserted as it seemed at first sight. Some summer people, gathered on the spot by a certain Morel, engage in a languid party whose ritual seems to be reproduced ad infinitum, whose object seems to be to create and live in a machine replacing reality.
Gregory Chatonsky has reread this novel using Dall-E 2 to “translate” the events narrated into images, producing a photo novel that seems to fulfill Adolfo Bioy Casares’ prophecy: images indefinitely produced, repeating themselves, over and over again.
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L’invention de Morel (1940) de Adolfo Bioy Casarès est un roman singulier qui a inspiré de nombreuses études et des artistes.
Un homme en fuite trouve refuge sur une île déserte. Un lieu étrange, dominé par une villa immense et somptueuse dont les sous-sols recèlent une machinerie aux fonctions incompréhensibles. L’île, pourtant, n’est pas si déserte qu’elle l’a semblé de prime abord. Des estivants, réunis sur place par un certain Morel, s’engagent dans une fête languide dont le rituel paraît se reproduire à l’infini dont l’objet semble être de créer et de vivre dans une machine remplaçant la réalité.
Grégory Chatonsky a relu ce roman en s’appuyant sur Dall-E 2 afin de « traduire » les événements narrés en image, produisant un roman-photo semblant réaliser la prophétie d’Adolfo Bioy Casarès : des images indéfiniment produites, se répétant, encore et encore.