Completion 2

Sand sculpture and 3d printing on raw clay block
Variable dimensions

Walking through AlUla’s museum of archaeological history, I noticed some broken artefacts. They were missing a part, the result of the passage of time or iconoclastic beliefs, and this gap led me to imagine, like an exquisite cadaver, possible sequences mixing the different mineral, vegetable, animal and technical kingdoms.
Using the inpainting function in AI software to generate the out-of-frame of an image, I generated completions to these fragments, superimposing several eras, styles and continents. Indeed, the latent space of an AI, which contains vectorized statistics and is an immense memory of human traces, makes such encounters possible.
I modelled some of these images so as to be able to print them and add them to sand reproductions of the original artefacts, thus reclaiming the past by complementing it with other eras and cultures, shifting the archaeology of the past towards another temporality, the fruit of multiple times and places.

Sculpture de sable et impression 3d sur bloc de terre crue
Dimensions variables

En parcourant le musée d’histoire archéolgique d’AlUla,, j’ai remarqué des artefacts cassés. Ils leur manquaient une partie, du fait du passage du temps ou de croyances iconoclastes, et cette lacune me donnait à imaginer, comme un cadavre exquis, des suites possibles mélangeant les différents règnes minéraux, végétaux, animaux et techniques.
En utilisant la fonction d’inpainting présent dans un logiciel d’IA, permettant de générer le hors-champ d’une image, j’ai généré des complétions à ces fragments où se superposaient plusieurs époques, styles, continents. En effet, l’espace latent d’une IA, qui contient des statistiques vectorisés est une immense mémoire des traces humaines, permet de telles rencontres.
J’ai modélisé certaines de ces images pour pouvoir les imprimer et les ajouter à des reproductions en sable des artefacts originaux, reprenant ainsi le passé en le complétant avec d’autres époques et d’autres cultures, déplaçant ainsi à l’archéologie du passé vers une autre temporalité, fruit de multiples temps et lieux.

Thanks to Adam Ford (Archeologist, cultural heritage focus), Abdullah Alenezi (RCU Collection, Museum of Archeology, art handler), Abdullah Alenezi (RCU Collection, Museum of Archeology), Tahani Almahmood (Site manager, RCU Collection, Museum of Archeology), Louise Briskmann (Sigg Foundation), Dr. Hanadi (Historian), Michael Jones (heritage and preservation manager), Arnaud Morand (Afalula), Maurine Sigg (Sigg Fundation), Tamadhor Alsuhaibani (Sigg Fundation), Muath Almashwaki (Archeologist and digitization).