Disnovation – Media-N, Journal of the New Media Caucus

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Media-N, Journal of the New Media Caucus is a scholarly electronic (ISSN 1942-017X) and print journal (ISSN 2159-6891.) It is blind peer-reviewed, invitational, and open to submissions in the form of theoretical papers, reports, and reviews on new media artworks. The journal provides a forum for national and international New Media Caucus members and non-members featuring their scholarly research, artworks and projects.
http://median.newmediacaucus.org/research-creation-explorations/disnovation/

Le texte aborde le concept d’innovation dans l’art, en particulier à l’ère numérique, où les artistes doivent trouver un équilibre entre la rentabilité et l’intégrité artistique. Il présente l’idée de “disnovation” comme un moyen de remettre en question les notions conventionnelles d’innovation et de perturber le statu quo. La discussion porte sur l’impact de la technologie sur l’art, soulignant la nécessité pour les artistes de se concentrer sur le présent ou le passé récent en raison de l’omniprésence de la technologie dans la société. Il explore également la relation entre les technologies et les affects, soulignant la nature entrelacée de l’expérience humaine et des avancées technologiques. Le texte critique l’instrumentalisation de l’art et la pression exercée pour qu’il se conforme aux attentes de la société en matière de rentabilité et d’utilité. Il plaide pour une réévaluation des méthodes de recherche-création afin de préserver la singularité artistique et d’éviter de devenir de simples produits du marché.

The text discusses the concept of innovation in art, particularly in the digital age, where artists must navigate the balance between profitability and artistic integrity. It introduces the idea of “disnovation” as a way to challenge conventional notions of innovation and disrupt the status quo. The discussion delves into the impact of technology on art, emphasizing the need for artists to focus on the present or recent past due to the ubiquitous nature of technology in society. It also explores the relationship between technologies and affects, highlighting the intertwined nature of human experience and technological advancements. The text critiques the instrumentalization of art and the pressure to conform to societal expectations of profitability and utility. It advocates for a reevaluation of research-creation methods to maintain artistic singularity and avoid becoming mere products of the market.